Zoek Aanbeveling
248 Aanbevelingenen Gevonden
Redelijke aanpassing voor mensen die het formulier niet kunnen ondertekenen - 2018/25
Myria beveelt aan dat systematisch een redelijke aanpassing wordt getroffen voor personen die het nationaliteitsverklaringsformulier niet kunnen invullen of ondertekenen.
Geen voorwaarden toevoegen die niet in de regelgeving staan - 2018/24
Myria beveelt aan dat de gemeenten systematisch een ontvangstbevestiging afgeven voor elke nationaliteitsverklaring, hun onderzoek beperken tot de volledigheid van het dossier zonder voorwaarden toe te voegen waarin de regelgeving niet voorziet.
Specifieke opleidingen over nationaliteit - 2018/23
Myria beveelt aan dat gemeentebeambten die zich bezighouden met nationaliteits-kwesties een specifieke opleiding krijgen over toegang tot de Belgische nationaliteit en procedures.
Onmiddelijke afgifte ontvangstbewijs inschrijving of bewijs aanvraag inschrijving - 2018/21
In het licht van de richtlijn 2014/54 beveelt Myria aan dat de gemeenten de termijnen respecteren en onmiddellijk een bijlage 19 of bijlage 19ter afleveren indien de EU-burger en zijn derdelandse familieleden zich bij de gemeente aanbieden.
Onmiddellijke afgifte ontvangstbewijs inschrijving of ontvangstbewijs aanvraag inschrijving - 2018/13
Myria beveelt aan dat de gemeenten al de nodige maatregelen nemen om aan de familieleden het ontvangstbewijs van aanvraag tot inschrijving of het ontvangstbewijs van inschrijving onmiddellijk af te geven.
Aanvraag gezinshereniging in België toestaan voor begunstigden internationale bescherming - 2018/2
Myria beveelt aan de mogelijkheid te bieden aan de begunstigde van internationale bescherming om zelf de aanvraag gezinshereniging voor zijn familieleden in te dienen in België.
Criteria voor buitengewone omstandigheden in regelgeving verankeren
Myria beveelt aan criteria voor “buitengewone omstandigheden” die toelaten een aanvraag gezinshereniging bij de gemeente in België in te dienen, in de regelgeving te verankeren.
Naast deze criteria beveelt Myria ook aan de mogelijkheid open te houden voor een discretionaire beoordeling van “buitengewone omstandigheden”, wat inhoudt dat ook een concreet en verregaand onderzoek kan plaatsvinden (met overeenkomstige motivering), in het kader van artikel 8 EVRM, de doeltreffendheidsvereiste van de gezinsherenigingsrichtlijn, het belang van het kind en alle andere relevante belangen en omstandigheden (overeenkomstig de individuele beoordelingsplicht zoals vervat in artikel 17 gezinsherenigingsrichtlijn).
In de regelgeving een bindende termijn verankeren van 3 maanden om te oordelen over de aanwezigheid van buitengewone omstandigheden (en dus over de ontvankelijkheid van de aanvraag gezinshereniging).
Verankering van een bindende procedure voor gezinshereniging krachtens artikel 8 EVRM en 17 van de richtlijn gezinshereniging
Myria beveelt aan in de regelgeving een bindende standaardprocedure te verankeren zodat bij de behandeling van een verzoek gezinsghereniging, in het geval strikt genomen de wettelijke voorwaarden voor de gezinshereniging niet (volledig) vervuld zijn:
Er de verplichting is om systematisch en terdege onderzoek te doen naar de vraag of een weigering van het verblijfsrecht geen risico van een schending van artikel 8 EVRM met zich meebrengt;
Er de verplichting is systematisch overeenkomstig artikel 17 van de gezinsherenigingsrichtlijn elk verzoek individueel te beroordelen en daarbij alle relevante factoren in aanmerking te nemen inclusief de aard en de hechtheid van de gezinsband.
Het recht op gezinshereniging toestaan aan de NBMV die tijdens of de asielprocedure meerderjarig werd - 2018/5
Myria beveelt aan dat, in overeenstemming met het arrest van het HvJ over deze kwestie, de Belgische praktijk en wet meteen gewijzigd wordt zodat de NBMV, erkend als vluchteling of met subsidiaire bescherming, die minderjarig was op het ogenblik van de asielaanvraag, maar tijdens of na hun procedure meerderjarig worden, nog steeds het recht op gezinshereniging kan uitoefenen wanneer de aanvraag daartoe wordt ingediend binnen een termijn van 12 maanden na de toekenning van de beschermingsstatus, en dat een overgangsmaatregel wordt voorzien voor diegenen die in het verleden het recht op gezinshereniging hebben mislopen, waarbij in de individuele gevallen rekening zou gehouden kunnen worden met de leeftijden en de effectief beleefde familiebanden tussen de jongere en zijn ouders.
Vormingen organiseren voor diplomatiek personeel en private dienstverleners - 2018/6
Myria beveelt aan vormingen te organiseren voor diplomaten en ter attentie van het personeel van privéfirma’s aan wie de visumdiensten werden uitbesteed waarbij de klemtoon op deze mensenrechtelijke aspecten wordt gelegd en waarbij externe actoren, zoals Myria en UNHCR, worden betrokken.