Zoek Aanbeveling
248 Aanbevelingenen Gevonden
Asielrelaas laten gelden als bewijs van gezinsband - 2018/7
Myria beveelt aan vanwege de toekenning van bescherming de verklaringen tijdens de asielprocedure die duiden op een gezinsband, als bewijs te beschouwen.
Het bestaande cascadesysteem inzake documenten breder toepassen - 2018/9
Myria beveelt aan artikel 12bis §5-6 Vw. meer systematisch toe te passen, met name door meer gebruik te maken van het bestaande cascadesysteem en het ruimer toe te passen dan in de huidige praktijk.
Myria beveelt aan het wettelijk cascadesysteem uit te breiden naar de andere vereiste documenten in het kader van de gezinshereniging die geen betrekking hebben op de gezinsbanden, maar waarbij ook een contact met de autoriteiten vereist is. En wettelijk verankeren dat ook in deze gevallen een weigering niet louter gebaseerd mag worden op het gebrek aan deze (officiële) documenten.
Myria beveelt aan het cascadesysteem en de nodige flexibiliteit inzake bewijsstandaard en bewijslast ook toe te passen bij de indiening van de aanvraag (door de ambassades en door DVZ in een later stadium bij de officiële inontvangstname), om niet onnodig de aanvragen te laten vertragen.
Garanties rond leeftijdsbepaling versterken - 2018/10
Myria beveelt aan dat:
Wanneer DVZ beslist de officiële akte die de leeftijd aantoont niet te aanvaarden, dit afdoende motiveert, in overeenstemming met de regels van het internationaal privaatrecht;
Om wettelijk te verankeren dat, in het geval van een gezinshereniging met een erkend vluchteling of subsidiair beschermde, een weigeringsbeslissing niet louter gebaseerd mag worden op basis van het gebrek aan (authentieke) documenten die de leeftijd aantonen: in dat geval moet hetzelfde cascadesysteem toegepast worden als datgene dat van toepassing is op de situatie van het gebrek aan documenten die de familiebanden aantonen;
Bij twijfel over de leeftijd, het voordeel van de twijfel toegekend wordt aan de aanvrager. Aldus kan enkel een situatie van manifeste twijfel over de leeftijd, een rol spelen bij de beoordeling van de aanvraag;
Een systeem van multidisciplinaire evaluatie van de leeftijd moet worden ingebouwd, met duidelijke standaarden en uitgevoerd door een onafhankelijke instantie en niet enkel gebaseerd op een medisch onderzoek;
Wanneer er een medisch aspect wordt toegevoegd aan deze evaluatie, deze enkel te laten uitvoeren mits toestemming van de aanvragers of officiële voogd en in overeenstemming met de pertinente medische en ethische standaarden. De foutenmarge moet daarbij ook telkens in rekening genomen worden, in het voordeel van de betrokkene.
Een recht op gezinshereniging mogelijk maken voor de ouders van een kind dat internationale bescherming geniet (maar begeleid is) of in bepaalde andere situaties voor ouders van kinderen met een verblijfsrecht op een andere basis - 2018/11
Myria beveelt aan een wijziging van de regelgeving te overwegen zodat, voor nader te bepalen categorieën of in behartenswaardige situaties, een verblijfsrecht mogelijk wordt gemaakt voor de ouder(s) van kinderen-derdelanders (zoals voor ouders van kinderen met een verblijfsstatuut op basis van een humanitaire of medische regularisatie of in het kader van een duurzame oplossing, en zoals voor ouders van begeleide erkende vluchtelingen of subsidiair beschermden).
Zorg voor bescherming van het kind tegen verwijdering - 2018/12
Myria beveelt aan in de wet een bescherming van het kind tegen uitwijzing te voorzien, vanaf het ogenblik dat de ouders de wens hebben uitgedrukt om hun kind in te schrijven, en dit tijdens de gehele procedure van de vaststelling van de afstamming (inclusief een eventueel onderzoek en beroepsprocedure).
Introduceer een verbod op refoulement in de wet - 2018/14
Myria beveelt aan om in de Belgische vreemdelingenwet een transversale bepaling op te nemen die de uitzetting of verwijdering van een vreemdeling verbiedt indien er een ernstig risico bestaat op behandelingen die in strijd zijn met de artikelen 2 en 3 van het EVRM.
Introduceer het recht om te worden gehoord vóór het BGV wordt uitgevaardigd - 2018/15
Myria beveelt aan dat artikel 62 §1 van de vreemdelingenwet wordt gewijzigd zodat elke vreemdeling, ook aan de grens, het recht zou hebben om te worden gehoord voor de afgifte van een verwijderingsbesluit of een intrekking van het verblijfsrecht en dat hij, nadat hij daarvan in een voor hem begrijpelijke taal op de hoogte werd gebracht, de elementen zou kunnen laten gelden die een ernstig risico op onmenselijke of vernederende behandelingen en een schending van het hoger belang van het kind kunnen aantonen.
Noodzaak en proportionaliteit van woonstbetredingen - 2018/01
Nota ter attentie van de Commissie Binnenlandse Zaken, Algemene Zaken en Openbaar Ambt
Maak het advies van CGVS over het risico bindend - 2018/18
Myria beveelt aan dat het advies van het CGVS, wanneer deze tot het besluit is gekomen dat er in geval van een verwijdering een risico op onmenselijke of vernederende behandelingen bestaat, bindend zou zijn en elke verwijdering zou verbieden zolang er over de situatie geen nieuw advies van het CGVS werd uitgebracht dat vaststelt dat er geen ernstig risico op onmenselijke of vernederende behandelingen meer bestaat.
Geef een automatisch schorsende oproep aan de RVB - 2018/19
Myria beveelt aan om een automatische opschortende werking te voorzien van het beroep bij de RvV tegen beslissingen tot verwijdering waarbij een risico wordt aangevoerd op schending van de artikelen 2 en 3 van het EVRM (of vergelijkbare bepalingen, als de artikelen 3, 4 en 19 §2 van het Handvest van de grondrechten van de EU).